Boeddhisme India
Een van de belangrijkste religies in India, het boeddhisme, is gebaseerd op de leer van Lord Boeddha of Siddhartha Gautama.
Het leven van Boeddha
Siddhartha Gautama Boeddha werd geboren rond het jaar 563 voor Christus. Zijn moeder heette Maya Devi, wat in het Sanskriet verlichting betekent. Zijn vader, Śuddhodana, was de gekozen leider van de clan van de Shakya. Boeddha kwam in een tuin in Lumbini ter wereld, na een zwangerschap van tien maanden. Hij wees met de wijsvinger van zijn ene hand naar de hemel en met de wijsvinger van zijn andere hand naar de grond.
Volgens de traditie was Siddhartha Gautama een prins. Zijn ouders hadden te horen gekregen dat hun kind óf een groot heerser zou worden óf dat hij alle aardse goederen zou verwerpen en verlichting zou krijgen. Zijn vader gaf de voorkeur aan de eerste voorspelling en werd hij omringd met de beste aardse goederen. Zijn vader bouwde ook drie paleizen voor hem en Siddhartha Gautama bracht 29 jaar van zijn tijd door binnen de hoge muren van het paleis.
Na 29 jaar ging hij echter nadenken over het leven en wilde zien hoe het ‘echte’ leven buiten het paleis was. Samen met een bediende ging hij in de nacht stiekem de stad in. Tot zijn grote schrik zag Boeddha zieke en oude mensen in de stad, dit was iets wat hij in zijn opvoeding nog nooit had gezien. Hij kreeg te horen dat alle mensen oud worden, ziekten oplopen en doodgaan en dat dit bij het leven hoorde.
Toen Boeddha een monnik voorbij zag lopen, vroeg hij aan de bediende wat dit voor man was. De bediende vertelde dat een monnik vrijwillig zijn bezittingen opgeeft en leeft in eenvoud. Kort daarna verliet Boeddha het paleis, zijn familie en zijn jonge vrouw en kind, en hij trok de bossen van India in om te leven als monnik.
In Benares (Varanasi) ging hij studeren met twee zeer bekende en gerespecteerde meesters en bekwaamde zich in hun leer. Hij kon zich echter niet vereenzelvigen met deze leer omdat hij vond echter dat deze geen oplossing bood voor het lijden. Hij ging zijn eigen weg volgen en begon een zes jaar lange periode van zelfkastijding en zelfpijniging. Hij leefde ver van de samenleving, alleen in de bossen, at zeer weinig en werd zo mager dat hij bijna overleed. Na zes jaar kwam hij tot het inzicht dat zelfpijniging niet leidt tot verlichting (ook nirwana genoemd) en het einde van het lijden. Hij vond een middenweg en ging mediteren onder een Bodhiboom in Bodh Gaya (India) totdat hij volledige verlichting zou bereiken óf zou sterven. Na 49 dagen (zeven weken) bereikte hij de verlichting. Vanaf toen was hij Siddhartha Gautama, de Boeddha en 35 jaar oud.
Hij bereikte deze staat toen hij inzicht had gekregen in de “vier nobele waarheden”:
- De eerste waarheid: Er is lijden
- De tweede waarheid: Het lijden heeft een oorzaak
- De derde waarheid: De oorzaak van het lijden kan opgeheven worden
- De vierde waarheid: Door het achtvoudige pad te volgen wordt het lijden beëindigd.
Dit achtvoudige pad bestaat uit deze onderdelen:
- Het juiste inzicht
- De juiste intentie
- De juiste spraak
- Het juiste handelen
- De juiste wijze van levensonderhoud
- De juiste inspanning
- De juiste aandacht
- De juiste concentratie
Hij begon zijn nieuw gevonden inzichten aan anderen te onderwijzen. Zijn eerste toespraak hield hij in Sarnath. Gedurende de 45 jaren die volgenden, reisde hij door de toenmalige staten van Noord-India. De koningen van de twee grootste staten van India werden zijn discipelen, net als vele anderen uit alle lagen van de bevolking. Veel mensen besloten monnik of non te worden in de monastieke orde van Boeddha.
Op 80-jarige leeftijd overleed Boeddha in Kushinagar. Zijn toespraken en leringen werden voorgedragen en onthouden door zijn volgelingen en zijn de basis van het Boeddhisme. Zijn schreven deze op in een verzameling teksten in de taal Pali. De oudst bekende nog bestaande exemplaren van deze teksten kunnen dan ook aan Boeddha worden toegeschreven.
Plaatsen boeddhisme India
In het leven van Boeddha staan vier plaatsen centraal:
- Lumbini – Nepal (zijn geboorteplaats)
- Bodhgaya (de plaats waar hij zijn nirwana bereikte)
- Sarnath (de plaats waar hij zijn eerste preek gaf)
- Kushingar (de plaats waar Boeddha overleed).
Lumbini
Lumbini is een van de belangrijkste bedevaartsplaatsen in Nepal want Lumbini is de geboorteplaats van Gautama Boeddha. De belangrijkste bezienswaardigheid in Lumbini is dan ook de plek waar hij geboren is, de Maya Devi Tempel. In deze tempel vind je de markering die de exacte plek aangeeft waar Boeddha is geboren in 623 voor Christus. Koningin Maya Devi gaf hier geboorte aan prins Siddhartha Gautama, zijn officiële naam. In de aangrenzende heilige tuin ligt de pilaar van Ashoka, oude ruïnes van stoepa’s en kastanjebruine en met saffraan geklede monniken die samenkomen onder de uitgestrekte Bodhi boom versierd met gebedsvlaggen. Opgravingen die in 1992 werden uitgevoerd legden een opeenstapeling van ruïnes bloot die minstens 2200 jaar oud zouden zijn, waaronder een herdenkingssteen op een stenen sokkel, die overeenkomt met de beschrijving van een steen die in de 3e eeuw voor Christus door keizer Ashoka was neergelegd. De heilige vijver naast de tempel wordt verondersteld de plek te zijn waar Maya Devi zich baadde voordat ze de Boeddha baarde. Op de achtste dag van de vierde maand wordt er geproost op de verjaardag van Boeddha, maar de precieze geboortedatum is onbekend.
Bodh Gaya
In Bodhgaya staat de Mahabodi tempel, met de diamanten troon en de Bodhi-boom. Van deze boom wordt gezegd dat Lord Boeddha hieronder ontwaakte en de nirwana bereikte. Tegenwoordig echoot deze schilderachtige stad met een rustige sfeer maar met een intense toewijding aan het boeddhisme. Deze 2500 jaar oude geboorteplaats van het boeddhisme, bezaaid met kloosters, nodigt reizigers van over de hele wereld uit om te genieten van zijn spirituele sfeer, de voetsporen van Lord Boeddha te volgen en zijn filosofieën te begrijpen.
Sarnath
Een van de meest gerespecteerde boeddhistische pelgrimsoorden ter wereld, Sarnath, wordt verondersteld de plaats te zijn waar Lord Boeddha zijn eerste preek bij de Dhamekh Stupa hield nadat hij nirvana had bereikt. Bij de Chaukhandi Stupa ontmoet Lord Boeddha zijn eerst vijf discipelen. Bij een bezoek aan Sarnath moet je ook een bezoek brengen aan de Bodhiboom. Er wordt gezegd dat deze is gegroeid uit een snede van de originele Bodhiboom in Bodh Gaya.
Kushinagar
Kushinagar is de plek waar Gautam Boeddha Mahaparinirvana bereikte, beter bekend als overlijden. Boeddha zei dat iemand die het nirvana behaald heeft, nog steeds een rest of achterblijfsel heeft. Ook al is de geest compleet onthecht, geest en lichaam functioneren nog steeds in de wereld en zijn er tot op bepaalde hoogte nog steeds van afhankelijk. Bij het overlijden vallen echter de vijf khandhas (lichaam, gevoelens, voorstelling, intenties en bewustzijn) weg en pakt een boeddha geen nieuw leven op, omdat deze niet gehecht is aan het leven. Ze laten aldus de vijf khandhas definitief achter en behalen zo het compleet nirwana (parinibbana). Mensen die aan het leven gehecht zijn, pakken volgens het boeddhisme na hun dood een nieuw leven op en vervolgen zo hun bestaan na een wedergeboorte. Volgens een van de Pali teksten staat dat op het moment van overlijden er een enorm onweer tekeer ging. Gautama Boeddha wis ook in Kushinagar gecremeerd en zijn relieken werden verdeeld onder acht verschillende koninkrijken en verspreidden zich zo vanuit Kushināgar over de rest van India. Zijn as werd onder de grote stoepa van Kushinagar geplaatst.
Andere belangrijke plaatsen voor het Boeddhisme in India
Sravasti
De oude stad Sravasti is een belangrijk pelgrimsoord voor boeddhisten en trekt een groot aantal toegewijden uit India en andere landen zoals Thailand, Japan, China en Sri Lanka. Langs de oevers van de rivier de Rapti ligt de Miracle Stupa, waar Lord Boeddha zijn tijd zou hebben doorgebracht na het bereiken van de verlichting. Zijn preken en leringen maakten Sravasti tot een belangrijk centrum voor boeddhistische lessen. Ter plaatse werd een stoepa opgericht om de leer van Lord Boeddha te herdenken.
Kaushambi
Kaushambi was een belangrijke stad in het oude India, een archeologische vindplaats in Uttar Pradesh. Dit zou de plaats zijn geweest waar Lord Boeddha verbleef en predikte in het zesde en negende jaar van zijn verlichting. Opgericht door Kushamb, een koning van de Chandra-dynastie, was Kaushambi volgens het beroemde boek van de boeddhistische literatuur, Aguttar Nikaya, een van de 16 mahajanapadas (grote koninkrijken) van de latere oude periode van de Indiase geschiedenis.
Nalanda
In Nalanda was een groot boeddhistisch kloostercomplex, dat gedurende een groot deel van de middeleeuwen een beroemde universiteit huisvestte, die destijds waarschijnlijk de grootste onderwijsinstelling ter wereld was. Tegenwoordig is de stad niet meer bewoond, maar heeft het nog wel een belangrijke plek in de geschiedenis van het boeddhisme in India. Nalanda werd in een van de toespraken van Lord Boeddha beschreven als invloedrijk, zowel rijk als met een grote bevolking, waarvan veel mensen vertrouwen hebben in de Gezegende (Boeddha). Nalanda betekent aalmoezen zonder einde.
Boeddhisme India
Het boeddhisme kent in India ongeveer negen miljoen aanhangers, zij wonen vooral in de deelstaten Sikkim en Maharashtra. Evenals het hindoeïsme heeft het boeddhisme geen kerkelijke organisatie. Het boeddhisme is meer een filosofie en levenshouding. Boeddhisme kent bijvoorbeeld ook geen goden. De laatste jaren groeit het boeddhisme enorm snel door het toetreden van ‘onaanraakbaren’, de laagste kaste, die het hindoeïstische kastenstelsel moe zijn.
Het boeddhisme is verdeeld in drie stromingen: het Hinayana-boeddhisme stelt de individuele verlossing van de mens voorop, het Mahayana-boeddhisme richt zich op universele verlossing van alle levende wezens en het Theravada boeddhisme, dit is de oudste leer en houdt zich voornamelijk bezig met de geschriften en de bevrijding van het individu. Deze laatste richting vind je vooral in Zuidoost-Azië.