Skip to main content

Sanchi

Regio: Centraal India
Provincie: Madhya Pradesh

De boeddhistische monumenten van Sanchi, gelegen in Madhya Pradesh, zijn een van de oudste stenen bouwwerken in India. De Grote Stoepa, aangewezen als Werelderfgoed door UNESCO, werd in de 3e eeuw voor Christus geïnstalleerd door keizer Ashoka van de Mauryan-dynastie. De sculpturen en monumenten die op de site aanwezig zijn, zijn een mooi voorbeeld van de ontwikkeling van boeddhistische kunst en architectuur in Madhya Pradesh.

Er wordt gezegd dat Ashoka van een gewelddadige krijger in een welwillende heerser is veranderd. Deze verandering van hart zou tot stand zijn gekomen na een steeds terugkerende strijd die vele levens heeft gekost. Het vele bloedvergieten heeft de keizer stof tot nadenken gegeven. Deze ervaring veranderde Ashoka en hij gaf opdracht tot het bouwen van stoepa’s om de vele boeddhistische relikwieën te beschermen en het boeddhisme te verspreiden. Hij geloofde vurig dat de filosofie van het boeddhisme het potentieel van positieve transformatie inhield dat de wereld nodig had. Er wordt aangenomen dat de heuvel waarop de Grote Stupa staat, Ashoka misschien zou hebben geïnspireerd om dit te kiezen als de locatie van het religieuze centrum dat hij vestigde. Sanchi bloeide enorm op tussen de 7de en 12de eeuw na Christus.

Bezienswaardigheden Sanchi

sanchi
sanchi
sanchi

Sanchi is een van de oudste nog bestaande boeddhistische heiligdommen. Hoewel Boeddha de plek nooit bezocht tijdens een van zijn vorige levens of tijdens zijn aardse bestaan, is de religieuze aard van dit heiligdom duidelijk. De archeologische overblijfselen van de boeddhistische monumenten in Sanchi zijn authentiek wat betreft hun locaties, omgeving, vormen, ontwerp en materialen.

De grote Sanchi Stupa 1

sanchi
sanchi
sanchi

De Grote Stupa in Sanchi wordt beschouwd als de oudste boeddhistische stenen structuur in India, gebouwd door de Maurya-keizer Ashoka the Great in de 3de eeuw voor Christus. De huidige Stupa is twee keer zo groot als de oorspronkelijke Stupa die in de 3e eeuw werd gebouwd. De Stupa is 16 meter hoog en 36 meter in diameter voor het voetstuk. De kern van de Stupa is een eenvoudige halfronde bakstenen structuur die naar verluidt is gebouwd op de relieken van Heer Buddha. Het werd opgemerkt dat de bouw van deze Stupa werd overzien door Ashoka’s vrouw, Koningin Devi. Vier sierlijke toegangspoorten (toranas) werden gebouwd in de eerste eeuw voor Christus. De stoepa is te zien vanaf een afstand van 4 kilometer, omgeven door weelderige groene bomen en dient als de kern waarrond de andere stoepa’s uiteindelijk zijn ontstaan. Deze stoepa staat ook op de UNESCO-werelderfgoedlijst.

Sanchi stupas 2 en 3

sanchi stupa 2
Sanchi Stupa 2
sanchi stupa 3
Sanchi Stupa 3

Stupa 2 bevindt zich aan de helling ongeveer 320 meter ten westen van de Grote Stupa nummer 1, terwijl Stupa 3 60 meter naar het noorden ligt. Beide Stupas werden gebouwd rond de 1ste en 2de eeuw v.Chr. Het meest mooie en intrigerende aspect van Stupa 2 is de verzameling reliëfs en medaillons die zijn uitgesneden op Vedische palen. Tegenwoordig is alleen het zuidelijke toegangshek (Toranas) van de oorspronkelijke vier Toranas nog aanwezig. Stupa 2 werd later gebouwd dan de Grote Stoepa, maar vertoont waarschijnlijk de vroegste architectonische ornamenten. Stupa 3 werd gebouwd in de tijd van de Shungas, die ook de leuning eromheen bouwden, evenals de trap. De relikwieën van Sariputra en Mahamoggallana, de discipelen van de Boeddha, zouden in Stupa 3 zijn geplaatst. Er zijn relikwieënkisten opgegraven die dit bevestigen.

sanchiAshoka Pilaar

Misschien wel de meest populaire attractie in Sanchi is de Ashoka-pilaar, gelegen vlakbij de zuidelijke toegangspoort van de beroemde Sanchi Stupa. De pilaar zou in de derde eeuw voor Christus zijn gebouwd en lijkt erg op de pilaar in Sarnath. Hoewel de hele structuur niet bewaard is gebleven, is de schacht van de pilaar vanaf de poort te zien en is de kroon tentoongesteld in een museum. De kroon van de pilaar is het meest aantrekkelijke kenmerk. Het wordt versierd door vier vorstelijke leeuwen die in vier richtingen wijzen, met de rug naar elkaar toe. De structuur is beïnvloed door een Grieks-boeddhistische stijl. Een van deze leeuwen is aangenomen als het nationale embleem van India.

sanchiThe Great Bowl

De Great Bowl is een grote kom, en dat is ook precies wat het is, een kom uit een rots stuk gehouwen. Deze grote kom werd gebruikt om het voedsel op te slaan dat bedoeld was om te worden verdeeld onder de boeddhistische monniken die in de kloosters in de buurt woonden. Het staat ook bekend als Grand Gumbha. De kom is ook al eeuwen oud.

sanchiGupta Tempel Sanchi, tempel 17

De Gupta Tempel, ook bekend als Tempel nummer 17 is gebouwd in de 5de eeuw na Christus en ligt aan de zuidoostkant van de Grote Stupa nummer 1. De tempel is het bewijs van de architectonische uitmuntendheid van de Gupta-periode. De meeste geleerden zijn het erover eens dat de tempel werd gebruikt voor boeddhistische erediensten. Hoewel tempelbouw in het boeddhisme niet populair werd, zouden veel van de elementen van deze tempel later worden opgenomen in de hindoeïstische tempelarchitectuur. Deze elegante tempel heeft een plat dak met een veranda met vier pilaren aan de voorkant. Het interieur en exterieur van de tempel zijn onversierd, maar de pilaren zijn gebeeldhouwd. Ze zijn gebeeldhouwd met omgekeerde lotussen, terwijl het kapiteel, dat het dak ondersteunt, is gebeeldhouwd met kleine leeuwen.

sanchiSanchi Tempel 18

Dichtbij Tempel nr. 17 staat Tempel nr. 18, wat mogelijk een stenen en bakstenen tempel uit de 2de eeuw na Christus was, maar er is weinig van de oorspronkelijke structuur bewaard gebleven. Tempel 18 is veel groter dan 17, maar de meeste delen zijn verloren gegaan, behalve de fundering en enkele pilaren. Het is een Chaitya-tempel op een hoefijzervormig plan en er wordt aangenomen dat er een stoepa in zat.

Sanchi boeddhistische kloosters

sanchi
Monastery 45
sanchi
Monastery 47
sanchi
Monastery 51

Wat betreft boeddhistische kloosters, er waren er zeven, waarvan klooster 51 er één is, gelegen op een plek halverwege de heuvel richting stoepa 2. Kloosters 45 en 47, die op de oostelijke bergkam van de historische site van Sanchi staan, dateren uit de overgang van het boeddhisme naar het hindoeïsme, met sterke hindoeïstische elementen in hun ontwerp.

Monastery 51 Sanchi

Klooster 51 in Sanchi is een monument van grote historische betekenis. Deze goed bewaarde historische structuur werd opgegraven in de 19de eeuw en staat bekend om zijn stenen muren bekleed met bakstenen en moderne trappen. Het klooster ligt tegenover de westelijke toegangspoort van de Sanchi Stupa. De moderne trap leidt naar een imposant klooster gebouwd op een rotsrichel, ongeveer 7 meter lager dan het hoofdterras in Sanchi. Dit compacte en goed bewaarde klooster meet 33 meter van noord naar zuid en 32 meter van oost naar west. Een interessant kenmerk is dat de stenen muren uitgebreid zijn bekleed met platte bakstenen. De open binnenplaats in het midden heeft een veranda met daarachter een aantal ruimtes.

Chetiyagiri Vihar Sanchi

sanchi
sanchi

De boeddhistische tempel Chetiyagiri ligt vóór de stoepa’s in Sanchi op de noordelijke helling van de heuvel en is gebouwd op een verhoogd platform. De overblijfselen van twee discipilen van Boeddha, Sariputta en Maha Mogallanna werden door Maisey en Cunningham gevonden tijdens de opgravingswerkzaamheden. Ze namen deze mee naar Engeland als persoonlijke trofeeën. Maisey’s familie verkocht de objecten aan het Victoria and Albert Museum, waar ze lange tijd verbleven. De boeddhisten in Engeland, Sri Lanka en India, onder leiding van de Mahabodhi Society, eisten dat ze terug zouden worden gestuurd. Sommige relikwieën van Sariputta en Maha Mogallanna werden teruggestuurd naar Sri Lanka, waar ze in 1947 openbaar werden tentoongesteld. Bijna de hele bevolking van Sri Lanka bezocht ze en werden teruggestuurd naar India. In een nieuwe Chetiyagiri Vihara werden op 30 november 1952 heilige relikwieën in ere hersteld door Pandit Nehru, destijds de premier van India. Binnen is er een grote hal met een heiligdom waar het marmeren beeld van Boeddha staat. De buitenkant is eenvoudig en de koepels zijn vergelijkbaar met die van de stoepa’s en herbergen de overblijfselen van Sariputta en Maha Mogallanna, in 1952. Het werd beschouwd als een wedergeboorte van boeddhistische rituelen in deze oude BodhVihara dat elk jaar op de laatste zondag wordt gevierd tijdens het Chetiyagiri festival.

Sanchi Museum

Het archeologisch museum werd in 1919 opgericht door Sir John Marshall maar werd wegens ruimtegebrek in 1966 overgebracht naar de huidige locatie. De meeste voorwerpen in het museum komen uit Sanchi. Populair in het museum is de kroon van de leeuwenhoofdstad van Ashoka. Dit is de sculptuur die op de Indiase vlag staat. Andere sculpturen die je niet mag missen zijn het Nagaraja-beeld uit de Sunga-dynastie (2de eeuw), een ingewikkeld Yakshi-beeld uit de 1ste eeuw en een standbeeld van Lord Boeddha in een meditatieve houding uit de 7de eeuw.

Bezienswaardigheden in de buurt van Sanchi

Udaigiri grotten

sanchi
sanchi
sanchi

‘Udayagiri’ betekent de berg van de zonsopgang en is een historische hindoeïstische rituele plek met twintig in de rotsen uitgehouwen grotten op 10 kilometer afstand van Sanchi. Ook bekend als ‘Vishnu Padagiri’, wat ‘de voeten van Vishnu’ betekent, zijn de Udayagiri grotten uitgebreid versierd met iconografieën van hindoeïstische goden, namelijk Vishnu, Durga en Shiva, met legendarische verhalen over de goden en hun heiligdommen. De heuvels van Udayagiri bevatten 20 grotten gewijd aan hindoeïsme en jaïnisme, sculpturen uit het Gupta-tijdperk. De meest prominente is de vijfde grot, die beroemd is om het oude monumentale standbeeld van Heer Vishnu in zijn incarnatie als de Varaha, een zwijn reincarnatie die de aarde redt.  De doorgang die naast grot acht begint, is een ander uniek kenmerk van Udayagiri. Het bestaat uit een natuurlijke kloof die van oost naar west van de grot loopt. Hoewel de doorgang is aangepast, is de set treden die in de vloer zijn uitgehouwen een belangrijk kenmerk van de grotten. De locatie heeft aanzienlijke inscripties van de Gupta-dynastie die werd geregeerd door Chandragupta Maurya. Dit monument uit de 5de eeuw herbergt rotswanden, rotstekeningen, opschriften en versterkingen die allemaal onderworpen zijn aan de Archeological Survey India. Deze grottempels worden beschouwd als een van de beste en de vroegste voorbeelden van religieuze architectuur in India. Verwar deze grotten niet met Udaygiri en Khandagiri grotten bij Bhubaneswar.

Kaart

Ook leuk op deze locatie:

Call of the Jungle - op safari in India - 15 dagen



Regio: Centraal India.
Provincies: meerdere.
Prijs vanaf € 2495. (Exclusief € 2,50 bijdrage calamiteitenfonds per boeking)
India is synoniem met dieren in het wild en het land is gezegend met tal van uitstekende nationale parken. Deze route combineert drie van de beste parken met de indrukwekkende beroemde cultuur.Je begint in Delhi, maakt een stop in Jaipur en Agra, de roze stap en het icoon van India, de Taj Mahal bezocht worden. Vervolgens reis je door naar het Ranthambore National Park, het beroemde tij[...]
Alle tour info