Mountain Railway of India
De Mountain Railway of India bestaat uit vier spoorlijnen: de Darjeeling Himalayan Railway gelegen in de uitlopers van de Himalaya in West-Bengalen (Noordoost-India), de Nilgiri Mountain Railways gelegen in de Nilgiri Hills van Tamil Nadu (Zuid-India) en de Kalka Shimla Railway gelegen in de uitlopers van de Himalaya in Himachal Pradesh (Noordwest-India) en de Kangra Railway in Himachal Pradesh. Alle vier de spoorlijnen zijn nog steeds volledig functioneel en operationeel.
De Mountain Railways of India zijn uitstekende voorbeelden van heuvelspoorwegen. Geopend tussen 1881 en 1908 waren deze routes gedurfde en ingenieuze technische oplossingen voor een effectieve spoorverbinding door een bergachtig terrein.
Routes Mountain Railway of India:
Darjeeling Himalayan Railway
De Darjeeling Himalayan Railway staat ook bekend als de “Toy Train”, en gaat ook over een smal spoor van 61 cm die loopt tussen New Jalpaiguri en Darjeeling in de Indiase deelstaat West-Bengalen. De eerste trein reed in 1881 en is nu uitgeroepen tot UNESCO-werelderfgoed. De treinreis begint vanaf New Jalpaiguri, gelegen op 100 meter, en klimt naar het heuvelstation van Darjeeling, gelegen op 2200 meter, via Ghoom, gelegen op 2225 meter. Deze treinreis duurt ongeveer 7 uur over een route van 88 kilometer. De passagiersrijtuigen worden getrokken door kleine locomotieven.
Nilgiri Mountain Railway
De bouw van de Nilgiri Mountain Railway, een 46 kilometer lange enkelsporige spoorlijn zou beginnen in 1854, maar vanwege de moeilijkheidsgraad van de bergachtige locatie uitgesteld tot 1891 en werd het voltooid in 1908. Dit Nilgiri-spoorwegsysteem is uniek omdat het de steilste is in Azië. Het werd in 2005 door de UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed. Een ander interessant aspect van de Nilgiri-spoorlijn is dat de jongste locomotief van de X-klasse meer dan 50 jaar oud is en de oudste 80 jaar. Deze trein rijdt tussen het treinstation van Mettupalayam, gelegen op 326 meter, naar het heuvelstation van Ooty, gelegen op 2240 meter. De trein gaat via Conoor, gelegen op 1850 meter. De route heeft iets mysterieus en gaat echt terug in de tijd. De route gaat langs de valleien en door kleine donkere tunnels. Tussen Mettupalayam en Conoor gebruikt de lijn een tandbeugelsysteem om de steile helling te beklimmen. De Nilgiri trein rijdt langs 208 bochten, 16 tunnels en over 250 bruggen en reistijd is ongeveer 5 uur. Het steilste parcours heeft een maximaal stijgingspercentage van 8,33%.
Kalka Shimla Railway
De Kalka Shimla Railway, een 96 kilometer lange, enkelsporig werkende spoorverbinding, werd halverwege de 19de eeuw gebouwd om de hooglandstad Shimla van dienst te zijn. De spoorlijn is slechts 61 cm breed en rijdt in Noord-India langs een grotendeels bergachtige route van Kalka naar Shimla. Het staat bekend om zijn grandioze uitzichten op de heuvels en omliggende dorpen. De eerste trein reed in 1903 en is nu uitgeroepen tot UNESCO-werelderfgoed. De treinreis begint vanaf Kalka Railway Station (gelegen op 656 meter) en klimt naar Shimla Hill Station gelegen op 2276 meter. De trein doet er ongeveer vier en een half uur over. Onderweg passeert de trein 103 tunnels, 969 bruggen, 919 bochten en twintig stations. Afgezien van enkele stations rijdt de trein overal snel langs. Op het station van Barog stopt de trein een kwartier zodat de passagiers naar beneden kunnen gaan en kunnen genieten van een drankje in het restaurant.
Kangra Railway
De Kangra Valley Railway is een spoorlijn in het noorden van India tussen Pathankot in Punjab naar Joginder Nagar in Himachal Pradesh. Deze treinroute staat op de voorlopige lijst van UNESCO- werelderfgoedlocaties. Het is een van de smalspoorlijnen in India en ook de langste spoorlijn met een spoorbreedte van 76 centimeter ter wereld. Het hoogste punt op deze lijn is het station Ahju op een hoogte van 1.290 meter. De Kangra-vallei trekt niet alleen toeristen en natuurliefhebbers aan, maar heeft ook een bijzondere aantrekkingskracht op religieus ingestelde mensen, omdat de Kangra Vallei de aardse verblijfplaats zou zijn van verschillende goden en godinnen.
Geschiedenis Kangra Railway
Tussen 1912 en 1914 werd een onderzoek uitgevoerd om te kijken of de valleien van Kangra en Kullu ontsloten kunnen worden vanwegen hun rijke natuurlijke hulpbronnen zoals hout en mineralen. De vooruitzichten leken echter niet voldoende lonend en de voorstellen werden daarom ingetrokken. Toch wilde de regering van Punjab een treinlijn hier openen omdat zij het noodzakelijk achten voor zowel de natuurlijke grondstoffen als de bereikbaarheid van de heuvelstations Dalhousie en Dharamsala te waarborgen. Zodoende werd het plan nieuw leven ingeblazen. Op 2 mei 1926 werd de eerste steen gelegd van de Kangra Valley Railway (KVR) door William Malcolm Hailey, de toenmalige gouverneur van de provincie Punjab.
Het 110 kilometer lange gedeelte tussen Pathankot en Nagrota werd voltooid op 1 december 1928 en de lijn werd als eerste geopend voor goederenvervoer. De lijn werd doorgetrokken naar Joginder Nagar en dit stuk werd op 1 april 1929 voltooid. Hiermee konden ook passagiers gebruik maken van deze lijn in april 1929.
In 1942, toen de Tweede Wereldoorlog in volle hevigheid bezig was, werd een deel van het ijzer van de lijn van Nagrota naar Joginder Nagar ontmanteld en verscheept voor Britse operaties in het Midden-Oosten als onderdeel van de oorlogsinspanning. Hierdoor kon de trein niet meer rijden op dit traject en was alleen het stuk van Pathankot naar Nagrota operationeel. Pas na 12 lange jaren, na de onafhankelijkheid op 15 april 1954, werd dit gedeelte hersteld en werden de activiteiten hervat toen Lal Bahadur Shastri minister van Spoorwegen van India was. Later werd een deel van de lijn opnieuw worden uitgelijnd en de huidige lijn werd op 29 december 1976 geopend.
Route Kangra Railway
De Kangra Valley Railway is een van de meest fascinerende spoorwegnetwerken in India. Er zijn maar weinig plaatsen die de landschappelijke schoonheid van de Himalaya, waar de trein door heen reist, kunnen evenaren. De Kangra-vallei is de naam die wordt gegeven aan de hele regio die ligt tussen de Dhauladhar-bergen van de Himalaya in het noorden en de laatste uitlopers in het zuiden. De gehele lengte bedraagt 164 kilometer en begint in Pathankot op 383 meter boven zeeniveau en eindigt in Joginder Nagar op 1184 meter boven zeeniveau. De route gaat door een zeer heuvelachtig terrein met adembenemende landschappen van de Kangra Vallei. In totaal gaat de trein over 993 bruggen, langs 484 bochten, waarbij bocht nummer 300 de scherpste is. De unieke lijn van de Kangra Valley Railway gaat door slechts twee tunnels, waarvan er één 80 meter lang is en de andere 300 meter. De Kangra-valleispoorweg is een uitstekend bewijs van hoe spoorwegingenieurs techniek kunnen creëren dat in harmonie is met de natuur. Er zijn 33 stations die onderweg worden aangedaan en de treinreis duurt ongeveer 8,5 uur en gaat 4-6 keer per dag. De route is onderverdeeld in drie secties: Pathankot – Guler, Guler – Palampur en Palampur – Joginder Nagar.