Skip to main content

Indian Railways

India heeft een heel uitgebreid spoornetwerk en daarom is de trein vaak een makkelijke manier om binnen India te reizen. Indian Railways (IR) valt onder het Ministerie van Spoorwegen van de Indiase overheid.

Het nationale spoorwegnetwerk omvatte een totale routelengte van 68.584 km, met meer dan 132.310 km aan spoor en meer dan 8.000 stations, daarmee is het spoorwegnetwerk de vierde grootste ter wereld, na Amerika (1), China (2) en Rusland (3).  Het is een van de drukste netwerken ter wereld en vervoert jaarlijks meer dan 11 miljard passagiers en 1,416 miljard ton vracht. Het grootste gedeelte van het spoor is geëlektrificeerd. Indian Railways heeft  ruim 84.000 passagierswagons, bijna 15.000 locomotieven en ruim 300.000 goederenwagons.

indian railways
indian railways

Geschiedenis Indian Railways

In 1832 werd het voorstel gedaan om de eerste spoorlijn in India in Madras aan te leggen. Dit voorstel werd aangenomen en in 1835 werd de eerste spoorlijn aangelegd tussen Red Hills en Chintadripet. De lijn werd in 1837 in gebruik genomen. De spoorlijn werd getrokken door een roterende stoommachine die uit Engeland was ingevoerd en werd gebruikt voor het vervoeren van graniet.

In 1853 reed de eerste passagierstrein op 1.676 mm breedspoor tussen Bombay en Thane, over een afstand van 34 kilometer. De trein had 14 wagons en kon in totaal 400 mensen vervoeren. De wagons werden getrokken door drie stoomlocomotieven: de Sahib, Sindh en Sultan.

Op 15 augustus reed de eerste passagierstrein van Oost-India, tussen Howrah (Kolkata) naar Hoogly, over een traject van 39 kilometer.  In de jaren die volgden, werden in steeds meer staten de lokale Railway Organisaties opgericht. Ook de treinen werden luxer, want in 1897 werden de treinen voorzien van licht.

In 1924 werd de eerste spoorwegbegroting begroot en op 3 februari 1925 reed de eerst elektrische trein tussen Victoria Terminus (Mumbai) en Kurla over een traject van ongeveer 20 kilometer.

In 1926 voerde de regering van Brits-Indie een drie klassen systeem in. Dit systeem was te vergelijken met het systeem in Amerika. Hierbij werd gekeken naar het inkomen van de reiziger. Deze klassen werden tot halverwege de jaren 50 van de vorige eeuw gehandhaafd.

  • Klasse I: voor reizigers met een bruto jaarinkomen van meer dan 5.000.000 INR (koers 2024: € 53.000)
  • Klasse II: voor reizigers met een bruto jaarinkomen tussen 1.000.000 INR (koers 2024: € 10.500) en 5.000.000  INR.
  • Klasse III: voor reizigers met een bruto jaarinkomen minder dan 1.000.000 INR.
indian railways
indian railways

In 1952 werden ventilatoren en lichten verplicht gesteld voor alle compartimenten in de passagierstreinen en werden slaapplaatsen geïntroduceerd in rijtuigen. In 1953 bestond Indian Railways 100 jaar en dit werd herdacht met meerdere evenementen en een herdenkingspostzegel.

In 1954 werd de eerste diesellocomotief gefabriceerd in India en in 1956 reed de eerste trein met airconditioning tussen Howrah (Mumbai) en New Delhi. Op 24 oktober 1984 werd de eerste metrolijn in Kolkata geïntroduceerd met de lijn tussen Esplanade en Bhowanipore.

In februari 2000 kreeg Indian Railways zijn eigen website en kon er online een kaartje worden gekocht. Vanaf 2010 zijn er verschillende projecten gestart voor de ontwikkeling van een hoge snelheidstrein, de herontwikkeling van 400 treinstations, het verdubbelen van de sporen en het renoveren van de rijtuigen.  In 2018 werd de eerste semi-hoge snelheidstrein met zelfrijdende aandrijving in gebruik genomen. Deze trein kon snelheden bereiken van meer dan 160 kilometer per uur. De eerste lijn werd geopend 15 februari 2019 tussen Nieuw Delhi en Varanasi.

Voor de komende jaren gaat Indian Railways investeren in treinen met nul koolstofemissie en wil het treinen gaan laten rijden op zonne-energie. Ook komt er duurzame ledverlichting op alle stations.

INDIAN RAILWAYSZones Indian Railways

Indian Railsways is verdeeld in 18 zones:

    1. Northern Railway (NR)
    2. North Eastern Railway (NER)
    3. Northeast Frontier Railway (NFR)
    4. Western Railway (WR)
    5. Southern Railway (SR)
    6. South Central Railway (SCR)
    7. South Eastern Railway (SER)
    8. Eastern Railway (ER)
    9. Central Railway CR)
    10. South Western Railway (SWR)
    11. North Western Railway (NWR)
    12. West Central Railway (WCR)
    13. North Central Railway (NCR)
    14. South East Central Railway (SEC)
    15. East Coast Railway (ECoR)
    16. East Central Railway (ECR)
    17. Metro Railway Kolkata
    18. South Coast Railway

Klasses Indian Railways

Er zijn in totaal acht verschillende klassen in de Indiaanse trein beschikbaar:

  • eerste klasse met airconditioning
  • tweede klasse met airconditioning
  • derde klasse met airconditioning
  • Sleeperklasse zonder airconditioning
  • tweede klasse zonder airconditioning
indian railways
indian railways

De belangrijkste verschillen leg ik hieronder uit:

indian railwaysAir-conditioned class (AC1, AC2, AC3)

Dit zijn de meest comfortabele klasse om in te reizen. Je bent in deze klasse verzekerd van je eigen slaapbank inclusief beddengoed (laken, deken en een kussen). De meest luxe air-conditioned klas, AC1, heeft afsluitbare slaaphutten. In de overige AC klassen zijn de slaaphutten open. Klasse AC2 heeft wel een gordijn voor de privacy en is met elkaar verbonden door een gang. Het verschil tussen AC2 en AC3 zit hem in het aantal slaapbanken boven elkaar. Bij AC2 heb je twee rijen slaapbanken ( ‘upper’ en ‘lower’) en bij AC3 zijn het drie rijen met een uitklapbare slaapbank in het midden.

indian railwaysSleeper Class (SL)

Deze klasse is voor de backpacker een goede optie. De meeste lndiërs reizen langere afstanden ook in de Sleeper Class. Sleeper Class bestaat uit open slaaphutten met drie rijen slaapbanken tegenover elkaar. Indian Railways verkoopt echter meestal meer tickets dan dat er slaapbanken zijn met als gevolg dat het erg druk zijn in de coupé. Als je de onderste bank hebt zal deze overdag vaak vol zitten met mensen, maar als je wil slapen dan moet je dit even zeggen. De andere reizigers zullen dan van de bank afgaan, maar zich zoveel mogelijk aan je voeteneind nestelen. Als je zeker wilt zijn van je eigen bank, reserveer dan de bovenste of de middelste. De Sleeper Class is basic en soms wat smeriger, neem dus extra hygiëne maatregelen mee (wc-papier en desinfectiegel) Beddengoed is niet inclusief en ook is er geen airconditioning. Er hangen wel ventilators en het raam kan open.

indian railways2nd class seat (2C = reserved or II = unreserved)

In 2nd class staan plastic of houten zitbanken tegenover elkaar. Dit is de goedkoopste klasse en ook heel erg druk. Hier zijn geen vaste stoelreserveringen en hier moet je “vechten” om een plekje, “opgestaan is plaats vergaan”. Hier zit ook alleen de lokale bevolking die weinig te besteden heeft. Deze klasse is echt niet aan te bevelen, want hoe het hier aan toe gaat, dat zijn wij niet gewend in Europa.

Reservering treintickets Indian Railways

Voor alle lange afstandstreinen moet je een treinreservering maken. Dit kan tegenwoordig 120 dagen voor vertrek al. Treinen raken snel vol, dus als je weet dat je met de trein wilt reizen, maak dan zo snel mogelijk een reservering. Mocht je nog niet weten wanneer je precies met de trein wilt reizen, dan heb je de “Foreign Tourist (FT)”quota. De meeste belangrijke treinen hebben een beperkt aantal zitplaatsen voor deze quota beschikbaar. 1 of 2 dagen voor je reisdatum kan je alleen op het station in aanmerking komen voor dit treinkaartje. Deze kaartjes kan je niet online boeken. Mocht de trein vol zitten, dan is dit een handige optie.

een kleine ‘, waarbij ze een aantal zitplaatsen tot 1 of 2 dagen van te voren beschikbaar houden speciaal voor toeristen. Op deze manier kunnen toeristen toch op korte termijn aan treintickets komen. De tickets van de Foreign Tourist quota zijn niet online verkrijgbaar, maar alleen op het station zelf. Een andere mogelijkheid is om gebruik maken van het Tatkal systeem. Met dit systeem worden een aantal tickets (van de drukste treinen) een dag van te voren om 10:00 verkocht op het station voor een kleine meerprijs.

Er zijn drie verschillende soorten tickets die je kunt reserveren:

  1. Confirmed Reservations (CNF),
  2. Reservation Against Cancellation (RAC)
  3. Waitlisted (WL).

Wanneer de trein volgeboekt is (dus alle CNF tickets zijn verkocht) worden er een aantal RAC tickets per klas verkocht. Met een RAC ticket mag je wel met de trein mee, maar ben je niet verzekerd van een zitplek. Wanneer er een annulering is van één van de gereserveerde tickets krijg je een upgrade naar deze gereserveerde plek. Wanneer alle RAC plekken verkocht zijn, kun je een WL ticket krijgen. Met een WL ticket mag je dus niet met de trein reizen, tenzij je een upgrade krijgt naar een RAC of CNF ticket. Veel mensen annuleren hun treinticket een paar dagen voor de reis, dus er is een goede kans dat je alsnog met de trein kan reizen.

Wil jij met de trein reizen in India? Ik help je graag met het reserveren van de trein.